طراحی ارزش پیشنهادی

طراحی ارزش پیشنهادی

طراحی ارزش پیشنهادی 800 800 سجاد شکرچیان

شناسنامه کتاب

نویسنده: الکساندر استروالدر، ایو پیگنیور، گرِگ برنادا، آلن اسمیت

حوزه: کسب و کار، کارآفرینی

سال نشر: 2014


معرفی کتاب

احتمالا بارها این جمله را شنیده اید که مهمترین دلیل شکست استارتاپ ها، عدم شناخت از بازار است. شناخت ناکافی از بازار و نیازهای مشتریان، منجر به طراحی محصولات و خدمات نامناسب می شود و همین مساله، شکست استارتاپ را در پیش دارد. مشکل این جاست که معمولا خود کارآفرینان نمی توانند مشکل ایده خود را ببینند. چرا که از نگاه خود به مساله نگاه می کنند نه از نگاه مشتری. کارآفرینان مدام برای زنده نگه داشتن کسب و کار خود هزینه می کند و زمانی متوجه مشکل می شود که دیگر خیلی دیر است. طراحی محصولات و خدمات نامناسب ممکن است فرد را برای همیشه از کارآفرینی بیزار کند.

کتاب «طراحی ارزش پیشنهادی» با ارائه تکنیک هایی به کارآفرین کمک می کند نیاز بازار را حدس زده، محصولات و خدماتی متناسب با آن طراحی کنند، بازخورد بازار را نسبت به محصول خود بسنجند و در صورت دریافت پاسخ مثبت، آن را تکمیل کنند. روش پیشنهادی این کتاب مبتنی بر چهار مرحله است:

  1. طراحی
  2. آزمون
  3. بازخورد
  4. تکامل

برای هر مرحله، کتاب ابزارهایی کاملا عملی پیشنهاد داده و نحوه اجرای هر مرحله را توضیح می دهد.

کسانی که کتاب «خلق مدل کسب و کار» را مطالعه کرده اند می دانند که ارزش پیشنهادی یکی از اجزای 9 گانه مدل کسب و کار است. به دلیل اهمیت بالای این جزء، استروالدر و پیگنیور، کتابی مجزا را مختص به آن تدوین کرده اند.

یک نکته مهم این است که ارزش پیشنهادی خوب، در دل مدل کسب و کار مناسب، ارزشمند می شود. در واقع ارزش پیشنهادی و مدل کسب و کار، دو عنصری هستند که باید در کنار هم مورد بررسی و آزمون قرار بگیرند.

تکنیک ها و ابزارهای ارائه شده در کتاب طراحی ارزش پیشنهادی، به کارآفرین کمک می کنند ریسک کسب و کار را کاهش داده و مسیر پر پیچ و خم کارآفرینی را با اطمینان بیشتری طی کند.